home > real world > entertainment > marketing lessons >
Cum sa nu aruncam banii prin campanii de promovare
Alina ALIMAN
Redactor ELLE RPG
Promovam. Comunicam. Despre produse, despre servicii, despre firme…DE CE? E o intrebare pe care ar trebui sa si-o adreseze fiecare manager de companie. Sau…mai bine…sa le-o adreseze responsabililor de marketingul si PR-ul firmei.
De multe ori, PR-istul firmei sau "omul de la marketing" reusesc sa propuna anumite campanii sau sa aloce fonduri pentru anumite reclame fara sa se gandeasca la scopul urmarit. (Daca exista unul!!). Am intalnit cazuri in care explicatia pentru o anumita campanie era "ca sa cheltuim niste fonduri de publicitate care au venit de la parteneri" sau, pur si simplu "asta e job-ul meu, deci trebuie sa imi ocup ziua cu ceva…". Abordarea e total gresita si, de altfel, ineficienta. Nu e suficient sa ai reclame intr-un ziar sau spoturi la radio in fiecare zi, timp de cateva luni si apoi, din lipsa fondurilor (sau din alte cauze) promovarea sa lipseasca cu desavarsire. O campanie presupune o coerenta si o continuitate a actiunilor intreprinse.
Pentru ca o campanie de relatii publice sau o campanie de promovare a unui produs sa aiba efectele dorite, ea trebuie sa se bazeze pe niste obiective de comunicare.
Obiective inseamna, in primul rand, sa stii CE vrei sa obtii in final: mai multi clienti (ce fel de clienti si cu cat mai multi), o cota mai mare de piata a produselor promovate, o imbunatatire a imaginii companiei, schimbarea imaginii, etc.
Aceste obiective se stabilesc dupa ce s-a realizat o analiza a pietei (atat in ceea ce priveste pozitia companiei pe piata, cat si pozitia si performantele competitorilor) si dupa ce au fost stabilite obiectivele generale de afaceri ale companiei. Pentru a avea coerenta si pentru a sti de la bun inceput "cum stai", campaniile de relatii publice sau campaniile de promovare ale unui produs trebuie sa aiba, in primul rand, un buget bine determinat. Cazurile in care managerul general spune departamentului de marketing "fa tu planul, ca vad eu apoi ce tai din el, daca mi se pare prea scump" nu sunt de natura sa sporeasca coerenta comunicarii. E recomandabil ca bugetul alocat actiunilor de PR sau publicitate sa fie stabilit de la bun inceput pe o perioada mai lunga (semestru, an). E mai usor, nu-i asa, sa te incadrezi intr-o suma specificata decat sa refaci planul de nenumarate ori…Sa stii DE CE vrei sa faci o anumita campanie, sa stii CUM anume o vei desfasura si cu CE bani e foarte important. Insa la fel de importanta e monitorizarea rezultatelor, sa vezi si CUM ti-a iesit...
|